Daily Mail diktet opp norsk reklameforbud

Reklamekampanjen der LHL kledde ut teddybjørner som Hitler, Mao og Gadaffi for å øke oppmerksomheten om at kosedyr fungerer som støvsamlere og kilde til astma og allergi, har ikke vakt oppstuss og motreaksjoner kun i Norge.

27. januar publiserte engelske Daily Mail en artikkel om den «sjokkerende kampanjen», som de kan fortelle oss at har «spark[ed] outrage across the country«. Men i tillegg til denne mer sedvanlige Daily Mail-overdrivelsen, opplyser de også (inklusive i overskriften) at reaksjonene har vært så sterke at reklamen nå er blitt forbudt:

[T]he advert was banned after it sparked outrage

Det står imidlertid ikke ett ord i artikkelen om hvem som skal ha lagt ned dette angivelige forbudet, eller hvilken lovhjemmel dette skulle ha. (Og henvisninger til andre medier som formodentlig er brukt som kilder for artikkelen (mest sannsynlig denne adskillig sobrere artikkelen fra The Local, som ikke sier noenting om forbud) er helt fraværende.) LHL opplyser tvert imot at de ikke har mottatt noen som helst henvendelse om rettslige skritt, og at de avsluttet kampanjen etter at den hadde vart i de planlagte to ukene slik de hadde lagt opp til helt fra starten av.

Daily Mail har ikke besvart henvendelser verken fra undertegnede eller fra de ansvarlige for kampanjen om hvor i all verden de har hentet opplysningene sine fra. Alt tyder på at den enten dreier seg om en komplett misforståelse (kanskje basert på en sviktende maskinoversettelse fra norsk til engelsk), eller eventuelt en bevisst oppspriting av historien.

Imens fant forbudshistorien også veien til Times of Israel (med Daily Mail oppgitt som kilde), til Yahoo News, og til Indiatimes. Det kan vel fungere som (nok en) påminnelse (både for disse mediene og for visse norske aviser) om at man skal være litt forsiktig med å bruke Daily Mail som kilde for noe helst.

[Oppdatert 11.2.: Eposten fra undertegnede ble som sagt aldri besvart av Daily Mail, mens det ansvarlige reklamebyrået heller ikke fikk annet svar på sin henvendelse enn at man skulle sjekke ut saken. Derimot responderte Daily Mail rimelig kjapt – og beklaget feilen – når de ble kontaktet av den norske ambassaden i London. Avisen skylder på at de videreformidlet en byråmelding i god tro (selv om det er høyst uklart om byrået egentlig hadde skrevet noenting feil, eller om det var Daily Mail som hadde misforstått kapitalt). Uansett er artikkelen nå korrigert (inklusive tydelig merking av den opprinnelige feilen).

Reklamer

Kommentér gjerne, selv om du ikke har noe spesielt dypsindig å komme med. E-post adresse er ikke påkrevet.

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..