Twitter-svar til Sølhusvik/Heger

Svar til denne Twitter-trådensom startet med:

og etterhvert (foreløpig) endte med:

Aller først, siden det muligens var noe uklarhet omkring det: Jeg hørte på hele intervjuet og reagerte på utsagnet slik som jeg oppfattet det innenfor sin fulle kontekst. Og hvis jeg skulle skrevet om det på blogg (eller Facebook, eller tilsvarende) ville jeg selvsagt ha sitert ting (mere) komplett.

Men pga. Twitters tegnbegrensninger forsøkte jeg å kutte det ned til noe som jeg opplevde at bevarte essensen i utsagnet (i hvert fall med tanke på at det, etter min mening, er en viss aksept for at siteringer på Twitter – særlig fra fortløpende radiosendinger, som under Dagsnytt atten – ikke forventes eller forlanges å være 100% eksakte og presise).

Jeg mente som sagt at dette var en tilstrekkelig presis gjengivelse (særlig kombinert med lenken til selve opptaket som jeg la ut like under), og det er jo også flere andre personer som har gitt (direkte eller indirekte) uttrykk for at de ikke endret oppfatning om utsagnet etter å ha lyttet til hele konteksten.

Samtidig vil det ofte være slik at når man selv kjenner konteksten, så kan man anta at alle andre vil gi ting en tilsvarende tolkning, og være blind for at andre som ikke kjenner konteksten kan tolke ting på en helt annen måte. Og når flere gir tilbakemelding om nettopp dette, så må jeg selvsagt ta det inn over meg og beklage til Sølhusvik (uten noe om og men eller forbehold), og skjerpe meg i fremtiden på å bruke den plassen det tar å sitere fullstendig.

Men som sagt: Min reaksjon var basert på utsagnet i sin fullstendige kontekst (men kan selvsagt bygge på en urimelig tolkning, eller på en tolkning som er rimelig men som ikke var det hun egentlig mente).

Jeg oppfattet altså at konteksten var at Lahlum snakket om sine dårlige erfaringer med «rigide skoleopplegg», og koblet dette til den større gruppen av unge uføre (da ikke alle unge uføre, men spesifikt de som dropper ut av skolen og som får problemer (delvis) som konsekvens av dette ‘utenforskapet’) – altså at det kan være mange elever der ute som går gjennom noe av det samme som ham, og som ikke klarer seg så bra som han tross alt gjorde til slutt.

Nå så Sølhusvik svarer på dette med «Men det var vel ikke så veldig mange av de som nå er unge uføre som leste fire-fem bøker i uka og som likte å lese biografier og sjakkbøker, sånn som deg«, så oppfattet jeg ikke det som en kommentar om at det er få av disse som passet nøyaktig til beskrivelsen av den unge Lahlum (det er tross alt både ganske snevert og ganske uvanlig), og heller ikke at slike barn utgjør et mindretall av unge uføre/dropouts (sistnevnte er selvsagt en mangslungen gruppe, med mange vidt ulike årsaker og forhistorier).

Jeg oppfattet det som en tydelig uttalt skepsis til at den mer generelle gruppen av skoleelever som Lahlum snakker om med utgangspunkt i seg selv (barn som kan være veldig glad i å lese, som er vitebegjærlige – ofte særlig om bestemte og litt ‘sære’ temaer, og som opplever svært mye av det pålagte skolearbeidet som ørkesløst og interesse-drepende, enten fordi innholdet ikke interesser dem eller fordi de forlengst har slukt pensum for de neste fem årene), utgjorde noen vesentlig andel av de som dropper ut av skolen.

Igjen: Jeg aksepterer det selvsagt dersom det er slik at det ikke var dette hun mente å si, men jeg mener fortsatt at det var en rimelig og naturlig tolkning av samtalen – og at dette er et syn som faktisk er såpass vanlig forekommende at det ikke blir hinsidig å tro at en programleder kunne mene noe sånt.

Det er en relativt utbredt (uttalt eller uuttalt) holdning til slike barn som Lahlum at selv om det selvsagt ville vært best om de fikk bedre tilpasset undervisning, så er de så ‘ressurssterke’ at det uansett går bra med dem på sikt. Og jeg (og flere med meg) opplever dette som en veldig uheldig og forfeilet holdning – og at realiteten er at flere av disse ‘ressurssterke’ barna ender opp med å falle helt utenfor skolesystemet fordi de opplever rammene for undervisning som fullstendig dysfunksjonelle.

Det fins nok av historier om slike «begavede barn» som endte opp med å være avhengig av spesialisert oppfølging, eller som måtte tilegne seg gode studievaner og selvdisiplin helt på egenhånd fordi det var så stort misforhold mellom deres egne forutsetninger og skolens opplegg for å lære dette. Og da må man forvente at det også finnes et stort antall andre slike historier som er usynlige og aldri blir fortalt – nettopp fordi barna ikke mestrer dette på egenhånd (eller med støtte fra familien), men istedenfor endte opp som ‘klassiske’ ‘skoletapere’, men den konsekvens at ingen får høre om hvordan de faktisk slukte bøker som åtteåringer.

One thought on “Twitter-svar til Sølhusvik/Heger

  1. Jeg reagerte sterkt på din tweet, fordi det var ute av kontekst og fordi du gjengir et spørsmål jeg ikke har stilt. Mange reagerte naturlig nok på din første tweet. Det ville jeg også gjort, om jeg hørte om en journalist som påstår at uføre ikke liker biografier. Men det har jeg altså ikke gjort eller sagt.

    Du forventer mye av oss journalister. Du har kritisert meg og andre for bisetninger i direktespørsmål. Uten å erkjenne at vi noen ganger – faktisk ganske ofte – stiller de «dumme» spørsmålene vi tror folk lurer på. Noen ganger stiller vi spørsmål som skal gi framdrift i intervjuet, provosere fram gode svar eller bare få samtalen inn på riktig spor. Noen ganger stiller jeg spørsmål med premiss jeg ikke sjøl står inne for, men som jeg vil de skal svare på likevel, fordi mange andre mener det. Spørsmålet du har kritisert på twitter og i bloggen din var ikke planlagt. Min mening var å få fram Lahlums evner og spesielle historie, og jeg beklager hvis mitt uplanlagte oppfølgingsspørsmål innebærer en undervurdering av uføre. Det var ikke meningen. Og det ble heller ikke oppfattet sånn av mange andre som har hørt programmet. Men du har rett – folk oppfatter ting ulikt.

    Jeg er ellers helt enig med deg i at mange begavede barn dropper ut og kan bli uføre fordi de ikke blir sett og hørt og ivaretatt i skolen eller samfunnet ellers. Og jeg er glad for at du skjerper sitatene framover.

    Men nå er det god sommer og god ferie.
    Fra en øy vest i havet
    Lilla Sølhusvik

    Likt av 1 person

Kommentér gjerne, selv om du ikke har noe spesielt dypsindig å komme med. E-post adresse er ikke påkrevet.

