Alkoholprosentregning

Vinmonopolet opplever sin største salgssvikt på 20 år

kunne TV2 melde på søndag. Av artikkelen fremgår det at tittelen refererer til den prosentvise nedganger i antall liter solgt hver måned, sammenlignet med samme måned året før. For de seneste månedene i år (april, mai og første del av juni) har salget for hver måned ligget 5% lavere enn tilsvarende periode i 2014, og Vinmonopolet opplyser at de ikke har sett tilsvarende tilbakegang siden krisen på begynnelsen av 90-tallet.

Men i ingressen på nettartikkelen (som også blir brukt i deres egen deling på sosiale medier) har TV2 klart å kapitalt misforstå sitt eget oppslag, og skriver (min uth.):

Mens grensehandelen fremdeles øker, har ikke Vinmonopolet solgt mindre siden 1992.

Dette er selvfølgelig tvers gjennom uriktig – at den prosentvise nedgangen (over en veldig kort periode) har vært rekordartet, betyr selvsagt ikke at totalsalget er i nærheten at nivået det var på for 20 år siden. Realiteten er at Vinmopolets salgstall for 2014 lå 125% høyere enn for 1992. De måtte altså ha opplevd samme tilbakegang som i vår kontinuerlig over 16 år før de hadde endt opp med å «selge mindre enn i 1992», slik TV2 feilaktig påstår at de har gjort de siste månedene.

Reklamer

En kommentar om “Alkoholprosentregning

Kommentér gjerne, selv om du ikke har noe spesielt dypsindig å komme med. E-post adresse er ikke påkrevet.

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s