Feriehjelpinflasjon

Artikkelen er også publisert på Journalisten.no.

NRK hadde tirsdag to ulike artikler om fattige barnefamilier som kontakter UNICEFs nettside Feriesentralen for å be om assistanse for å kunne ta med barna på ferie. NRK har intervjuet UNICEFs fagansvarlige Kristin Oudmayer, og innleder oppslaget med å presentere tall på at de mottar en meget stor strøm av henvendelser:

Da økonomien ikke strakk til, måtte Benedictes mor be Feriesentralen om hjelp. På én uke i år gjorde 10.000 nordmenn det samme.

NRK har tidligere i dag omtalt hvordan stadig flere i Norge kontakter Unicefs Feriesentral og ber om hjelp til ferien fordi økonomien er stram. På én uke i år har 10.000 nordmenn tatt kontakt.

10.000 henvendelser om hjelp på én uke (som blir ca. 100 i timen hvis vi regner at folk kontakter ordningen 14 timer om dagen syv dager i uken) er selvsagt mulig hvis storparten av henvendelsene kommer pr. epost eller lignende, men fremstår likevel som et forbausende høyt tall for én enkelt tjeneste av denne typen.

Men ved henvendelse til Oudmayer presiserer hun at når hun oppga tallet 10.000 til NRK, så var dette ikke antall henvendelser om hjelp, men det totale antallet sidevisninger på nettstedet (og for øvrig også over en periode på halvannen uke, ikke én uke).

Dette betyr at tallet inkluderer ikke bare angir de som ber om hjelp for sin familie, men også alle de som går inn på nettsiden for å tilby hjelp eller tips om hvordan man kan feriere rimelig (slik tjenesten legger opp til at privatpersoner skal gjøre).

Og siden UNICEF bare har telt sidevisninger og ikke unike brukere, vil også alle som sjekker nettsiden daglig for å se etter nye tilbud om hjelp bli telt flere ganger. I tillegg kommer alle de som hører om siden gjennom medieoppslag e.l. og klikker seg inn av ren nysgjerrighet for å se hva dette er for noe, uten at de egentlig interagerer med tjenesten på noen som helst måte.

Det skal ihvertfall nevnes i NRKs favør at når de ble gjort oppmerksom på sin misforståelse, så var de raskt ute med å korrigere begge artiklene og legge inn en kursivert tilføyelse der de gjør rede for den opprinnelige feilen og at artiklene er rettet. (Lenkene øverst i denne artikkelen leder til de arkiverte originalartiklene.)

Og det er positivt at NRK dekker dette problemet og bidrar til økt oppmerksomhet om denne tjenesten, både for de som kan få hjelp fra den og for de som kan komme med tilbud. Men det burde vært mulig å unngå å bruke sterkt overdrevne tall om hvor sterk pågangen faktisk er – særlig når tallene de bruker er såpass oppsiktsvekkende at det burde ringt noen bjeller om at man ihvertfall burde gå en ekstra runde for å dobbeltsjekke og kvalitetssikre dem.

Tilføyelse: Feriesentralen opplyser at antall besøkende har økt utover i juni, og at de hadde over 18.000 unike brukere i perioden 15.-26. juni. Tallet sier imidlertid fortsatt ikke noe om hvor mange av de besøkende som la igjen noen som helst melding på siden, eller hvor mange av disse igjen som kom med anmodninger om hjelp til sin familie.

Advertisements

Kommentér gjerne, selv om du ikke har noe spesielt dypsindig å komme med. E-post adresse er ikke påkrevet.

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s