Twitter-svar til @vonKnag om lekser og leksefri skole

Min Twitter-diskusjon med SVs Torgeir Knag Fylkesnes om leksefri skole (i dette tilfellet i betydningen: «skoledagen utvides noe, slik at all øving gjøres på skole med lærerhjelp tilgjengelig»), har kommet til det punktet at jeg trenger mer enn 140 tegn til å formulere meg.

Følg lenken over (og eventuelt også her og her) for å få hele konteksten for innlegget.

«Problemet» er at en del elever (noen i mindre grad, andre i veldig stor grad) sliter med å gjøre øvingsoppgaver (særlig den typen som faktisk krever en del konsentrasjon og tankevirksomhet, og ikke bare repetisjon/drilling) hvis de sitter i et klasserom med 20-30 andre elever, der det er et kontinuerlig stemmesurr fra andre elever som diskuterer seg imellom og har dialog med læreren.

Så er det klart at til en viss grad så er dette et uunngåelig resultat av skole- og klasseromsundervisning, som elevene må håndtere som best de kan (og med tilrettelegging for de få som opplever dette som særlig problematisk).

Men jeg opplever det som et langt skritt i feil retning å legge opp til at absolutt all elevøving skal skje innenfor slike rammer, som vil vi dårligere læring for et betydelig antall elever. (Og det holder ikke å si «Jammen, det er ikke noe forbud mot å jobbe hjemme». Når et av hovedargumentene for «leksefri skole» er at lekser om ettermiddagen/kvelden skaper så mye stress og press, så blir dette problemet åpenbart enda verre hvis noen elever må gjøre lekser på kvelden etter en obligatorisk heldagsskole!)

Bare for å gjøre det klart: Jeg er i utgangspunktet positiv (selv om man kan diskutere ressursprioriteringen) til en oppgradering og sterkere formalisering av leksehjelp på skolen. Det er ingen tvil om at det er mange elever som vil ha stort utbytte at denne typen assistanse, og mange som vil ha et bedre (og roligere) «øvingsmiljø» på skolen enn de ville hatt hjemme.

Det problematiske blir når/hvis man innfører et system der det forventes at alle elevene skal passe inn i denne malen, og det blir komplisert og tungvint å gjøre noe så selvfølgelig som å kunne jobbe med krevende oppgaver i et stille miljø, for de som foretrekker det.

En mulighet er selvsagt å ha stillerom der de elevene som velger det kan tilbringe leksehjelpstiden – men jeg stiller meg tvilende til om alle skoler vil ha bygnings- og personal-kapasitet til dette (og har ikke fått noen klare svar når jeg har prøvd å spørre politikere om dette).

En annen (og formodentlig enklere) mulighet er å ruste opp leksehjelp slik SV vil, men organisere dette på en slik at de elevene som foretrekker å gjøre leksene hjemme, står like fritt som i dag til å gjøre det – enten de ønsker å gå rett hjem og gjøre lekser, leke på SFO og gjøre leksene på et senere tidspunkt, eller drive med helt andre aktiviteter etter skoletid mens det er lyst og så gjøre leksene etter middag.

Det er ikke så lenge siden lærerne gikk til langvarig streik (og fikk sterk moralsk støtte av SV) for å beholde muligheten til å disponere (deler av) egen arbeidstid utenfor kontortidens strenge rammer. Det ble fremhevet at etter en mentalt slitsom undervisningssituasjon, var det viktig for den enkelte lærer å stå fritt til å kunne «lade batteriene» ved å drive med andre ting før man satte seg ned for å rette en bunke gloseprøver. Det ble også påpekt at mange skoler ikke hadde de nødvendige fasiliteter til at lærerne kunne gjøre dette arbeidet i fred og ro, og at de kunne konsentrere seg mye bedre om slikt arbeid hjemme i sin egen stue.

Da burde det være såre enkelt å innse at også en 10-åring kan ha nøyaktig det samme (eller enda sterkere) behovet for å kunne ha et avbrekk fra skoledagen etter endt undervisning, og gjøre leksene sine på det tidspunkt og under de rammebetingelsene som passer best for hans/hennes personlige situasjon.

Les også Simen Spurklands innspill i den diskusjonen vi bør ha – om hvordan vi skal gi lekser på en måte som er hensiktsmessig og som bidrar til økt læring og ikke til frustrasjon.

Advertisements

3 thoughts on “Twitter-svar til @vonKnag om lekser og leksefri skole

  1. Jeg er enig med deg i at undervisning i klasserom ikke passer for alle. Det jeg lurer på er om en ordning der elevene selv skal vurdere og velge om de trenger leksehjelp eller ikke vil fungere. Kanskje vil de som trenger det mest være de som oftest velger bort leksehjelp, fordi de heller vil ha mer fritid. Derfor lurer jeg på: Tror du ikke heller det vil være mer fruktbart for alle elevene med et system som ikke gir dem valget å gå hjem eller være på skolen for leksehjelp, men i stedet gir dem mulighet til stillerom/tilpasset læringsmiljø?

    Jeg er klar over problemene som er knyttet til fasiliteter og arbeidskraft, men samtidig vil jeg tro at mange lærere vil foretrekke en 45 minutters lengre arbeidsdag enn å måtte bruke timer(?) på retting på kvelden. Jeg vil tro at de fleste skoler kan få ordnet med to tilbud i separerte klasserom, og der det ikke er mulig må en kunne vurdere de ressursene en har på stedet for å oppfylle kravet.

    Samtidig vil det være viktig at systemet ikke er så strengt at unntak der det er nødvendig ikke kan innvelges ( feks om en elev har et spesielt behov for å være hjemme tidligere enn de andre pga utviklingshemning, sykdom ect).

    Lik

    • Tror du ikke heller det vil være mer fruktbart for alle elevene med et system som ikke gir dem valget å gå hjem eller være på skolen for leksehjelp, men i stedet gir dem mulighet til stillerom/tilpasset læringsmiljø?

      Hvis man faktisk klarte å få dette til å fungere i praksis, så er jeg enig i at dette ville imøtekomme mange av mine betenkeligheter. Det ville fortsatt være en del elever som ville ha ønsket (og hatt fordel av) å disponere ettermiddagen/kvelden annerledes, men som du påpeker ville det også hatt en gevinst i form av at man unngår at de elevene som trenger tilbudet aller mest velger det bort.

      Lik

  2. Jeg tror uansett vi kommer til å følge opp våre to døtre med lekser I fremtiden, pålagte eller frivillige. I et samfunn med større forskjeller blir kunnskap, kompetanse og evner stadig viktigere for å få et liv med valgmuligheter. Derfor vil vi gi dem det vi mener er de beste forutsetningene for sine liv.

    Lik

Kommentér gjerne, selv om du ikke har noe spesielt dypsindig å komme med. E-post adresse er ikke påkrevet.

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s