Dagens sitat: Ibsen om Kirken og oljepolitikk

I tirsdagens Aftenposten har de to nord-norske biskopene skrevet en kronikk sammen med lederene for NTL og Naturvernforbundet, der de refser regjeringens beslutning om å utnytte iskantens tilbaketrekning til å åpne for oljevirksomhet i en lang rekke nye blokker nord i Barentshavet. Kronikkforfatterne krever at Norge istedet skal følge de faglige anbefalingene om å la betydelige fossile ressurser – og særlig de som er dyrest å utvinne – bli liggende i bakken:

Som representanter for fagbevegelse, Kirken og miljøbevegelse har vi sett oss lei på at Regjeringen nok en gang ofrer klima og miljø for å sikre en utdatert og klimafiendtlig oljenæring. Vi krever at Regjeringen nå sørger for å bremse norsk oljeutvinning og i stedet satser på arbeidsplasser som hører hjemme i en grønn og fornybar fremtid.

Dette provoserte stortingsrepresentant Tina Bru (Rogaland Høyre, energi- og miljøkomiteen) så sterkt at hun kunngjorde at hun umiddelbart ville melde seg ut av Kirken (selv om hun altså ikke tilhører bispedømmet til noen disse to biskopene):

– Å fase ut oljeproduksjonen er dårlig klimapolitikk, og ikke en klimapolitikk som jeg som medlem av kirken, kan stille meg bak, så da mener jeg det er riktig å melde meg ut, sier hun.

– Jeg synes det er fint at kirken er opptatt av klima og miljø. Men ved å underskrive på at Norge skal la resten av oljen ligge, si nei til åpning av nye areal og stanse leting i Barentshavet mener jeg de går for langt. En ting at jeg er sterkt uenig, men i tillegg er det dårlig klimapolitikk. Så fort jeg får tak i printer, konvolutt og frimerke skal jeg sende inn min utmelding, sier hun.

Stortingsrepresentant Bru kunne formodentlig også gjort fogdens formanende ord i Ibsens Brand til sine:

Nu ser i vel, det ej er tid
at spilde eders kraft i strid,
især imod en overmagt,
som gør herr provsten selv forsagt.
Nu har I andre mål for øje,
end tomt at hige mod det høje,
Vorherre hytter nok sig selv;
befæstet er jo himlens hvælv.

Bland ej jer op i andres trætte,
men skynd jer, havets skat at lette;
det er et praktisk gøremål,
som øves uden blod og stål;
det bringer eder velstands-stoffer,
og kræver ej personligt offer!

Kommentér gjerne, selv om du ikke har noe spesielt dypsindig å komme med. E-post adresse er ikke påkrevet.

