Hjemmehjelpskutt av hensyn til de eldre

Aftenposten meldte på mandag at en rekke bydeler i Oslo kutter i bistanden som hjemmeboende, men hjelpetrengende, eldre får til å handle mat i butikken.

Fra nå av må matvarene bestilles via telefon eller internett, om nødvendig med veiledning fra hjemmehjelpen. Hansen må selv betale for å få varene tilkjørt og levert på døren.

(…)

Før omleggingen hadde 90 brukere vedtak om fast handling utført av hjemmetjenesten. 27 brukere er funnet «syke nok» til fortsatt bistand. Resten bestiller selv, eller har funnet andre løsninger.

Avdelingsdirektøren i bydel Grunerløkka forsvarer tiltaket med at det er en nødvendig effektivisering for å frigjøre kapasitet til omsorgsoppgaver, og sier at mange av eldre har ordnet seg med diverse løsninger etter kuttene:

At familie og annet nettverk bistår frivillig er en positiv tilleggsgevinst, mener Thorsen.

onsdag har både Ap og Frp kritisert endringen, og eldre- og omsorgsbyråd Aud Kvalbein (KrF) rykker ut til forsvar for den nye ordningen:

Jeg har vært på nettsidene til noen av de leverandørene som bydelen anbefalte, og de gir en god produktoversikt. Hos enkelte kan man til og med melde om man har flasker til pant som leverandøren tar med seg tilbake etter å ha levert bestillingen. Noen har fri frakt hvis man handler over en gitt sum. Innkjøpene blir ikke så mye dyrere, hvis man planlegger riktig.

I søndagens Aftenposten har journalistene gått gjennom nettbutikkens prislister og funnet at prisforskjellen tildels er betydelig:

Ost, kjøttpålegg, melk, kaviar og leverpostei koster 118,70 kroner i en vanlig Rema 1000 butikk. Bestiller man de samme varene hos «Rett hjem», som er en av leverandørene bydelen anbefaler, koster det 220 kroner – 86 prosent mer enn på Rema. I tillegg kommer kjøretillegg på mellom 45 og 124 kroner.

Matvarene i Jokers nettbutikk er omtrent 10 prosent dyrere enn maten du får i Jokerbutiken på hjørnet. I tillegg krever de at du bestiller for minst 500 kroner, samt et kjøretillegg mellom 79 og 129 kroner.

Bunnpris er de eneste som ikke har dyrere matvarepriser når du bestiller hjemmefra, men du må betale 98 kroner i leveringstillegg.

Konfrontert med dette velger byråd Kvalbein å låne fra regjeringens argumentasjon om «reservasjonsrett av hensyn til kvinnene» og «tiggeforbud av hensyn til tiggerne», og beskylder sine motstandere for å undervurdere og nedverdige de eldre:

Netthandel gir mange muligheter og et enklere liv. Jeg reagerer når mediene fremstiller alle eldre som skrøpelige og ute av stand til å lære nye ting. Jeg synes det er uverdig omtale av eldre mennesker.

Jeg lurer på hvorfor yngre opposisjonspolitikere og journalister vil forhindre oss eldre, jeg er 66 år, fordelene det er å lære å bruke nettet til handling? Også vi eldre vil ha del i dette gode livet som teknologien gir.

Det vites ikke om den samme tankegangen om å bruke tilbudskutt som virkemiddel for å fremme «læring» blant brukerne, også skal anvendes på Oslos sykehjem….

Advertisements

2 thoughts on “Hjemmehjelpskutt av hensyn til de eldre

Kommentér gjerne, selv om du ikke har noe spesielt dypsindig å komme med. E-post adresse er ikke påkrevet.

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s