Rollebytte (meta-Twitterdebatt-kommentar)

– Det er viktig å være årvåken overfor de rasistiske og muslimfiendtlige strømningene som vi kan observere innenfor innvandringsmotstanden i Norge.

– HVORDAN VÅGER DU Å STEMPLE ALLE OSS SOM ER KRITISKE TIL DAGENS INNVANDRINGPOLITIKK SOM RASISTER OG ISLAMOFOBER!

– Nei, nei, det mener jeg selvsagt ikke – jeg beklager hvis jeg formulerte meg klønete. Selvfølgelig er det mulig å kritisere dagens innvandringspolitikk og ta til orde for en strengere politikk uten at det på noen måte behøver å involvere rasisme. Helt opplagt. Men det eksisterer også slike strømninger – blant et mindretall av de som deltar i debatten – og det er også en del av bildet som man må være oppmerksom på og slå ned på.

– DET ER HELT UAKSEPTABELT AT DERE FORSØKER Å SKREMME OG HINDRE OSS FRA Å DISKUTERE ALVORLIGE PROBLEMER SOM TVANGSEKTESKAP OG KJØNNSLEMLESTELSE MED SLIKE HERSKETEKNIKKER! DETTE ER GROVE OVERGREP SOM IKKE KAN FEIES UNDER TEPPET SLIK DERE PRØVER Å GJØRE!

– Nei, absolutt ikke – jeg er helt enige i at dette er svært alvorlige temaer som man må kunne diskutere, advare mot, og treffe tiltak…..

– OG DETTE ER HELT LEGITIME OG BERETTIGEDE BEKYMRINGER SOM GJØR AT FOLK HAR ALL MULIG GRUNN TIL Å VÆRE MOTSTANDERE AV DAGENS POLITIKK!

– Ja visst kan og skal man være kritisk mot disse fenomenene – samtidig som man ikke må la den motstanden gå over i angrep på hele grupper, inklusive individer som ikke sitter med ansvar for dette. Alt jeg sier er at diskusjonen må foregå på en seriøs og saklig måte der man ikke sklir over i rasisme og fordommer, eller der rasister bruker debatten som et påskudd eller skalkeskjul for å fremme grumset sitt. Dere seriøse innvandringsskeptikere burde jo egentlig være de første til å ønske å ta ett oppgjør med dette grumset, slik at dere unngår at disse utgruppene stiller hele deres standpunkt i et dårlig lys.

– VI SKAL HA OSS FRABEDT AT DU PRØVER Å PÅTVINGE OSS ET SLIKT SPESIALANSVAR! DETTE FINNER VI OSS IKKE I!

– OK, OK, greit – glem det jeg sa om deres rolle. Kan vi ikke bare være enige om at det fins enkelte personer i Norge som har rasistiske eller islamofobe holdninger, og at i de tilfellene der disse personene gir uttrykk for slike holdninger i innvandringsdebatten, så bør vi alle ta ansvar for å påtale det slik at en legitim og viktig debatt ikke blir forsøplet?

– VI VIL IKKE HA NOE AV AT PK-ELITEN FORSØKER Å KNEBLE OSS INNVANDRINGSKRITIKERE VED Å STEMPLE ALL KRITIKK AV DAGENS POLITIKK SOM RASISME! DET HAR VI SETT ALTFOR MANGE EKSEMPLER PÅ FRA VENSTRESIDEN!

– Ja, det har sikkert forekommet at folk på venstresiden har slengt rundt seg med rasisme-beskyldinger som det ikke er saklig grunnlag for – og det er selvsagt en uting det også. Men nå har jeg sagt mange ganger at størsteparten av innvandringskritikk ikke er rasisme – jeg sier bare at der hvor det faktisk forekommer rasisme, så må man kunne ta til motmæle mot det og si at dette vil vi ikke ha noe av.

– NÅ MÅ DET BLI SLUTT AT DERE KNEBLER DEN OFFENTLIGE DEBATTEN OG BRUKER RASISME-KORTET FOR Å NEKTE OSS Å KOMME TIL ORDE MED VÅRE SYNSPUNKTER!

– Nå må du slutte her. For det første så kommer dere til orde med deres synspunkter stadig vekk. For det andre har jeg nå sagt jeg vet ikke hvor mange ganger at folk selvfølgelig skal få komme til med både skeptiske, kritiske, skarpe og krasse synspunkter – bare at det må fremføres på en saklig måte som ikke tipper over i det fordomsfulle og rasistiske. Er det så vanskelig å være med på at dette er noe som man finner hos enkelte innvandringsmotstandere, og som man bør ta avstand fra?

– NÅ SVERTER DU MEG IGJEN DET FINNER JEG MEG IKKE I….

– …Nei, jeg gjør ikke det, jeg bare sier at slike personer også finnes innenfor den store, uorganiserte og uklart definerte gruppen (av innvandringsskeptikere/kritikere/motstandere) som du er en del av. Det betyr selvsagt ikke at du har noen direkte assosiasjon med eller ansvar for disse personene, bare….

– …DET ER HELT UHØRT Å BLI KNEBLET PÅ DENNE MÅTEN…

– …Jammen, jeg vil ikke kneble deg….

– ….KNEBLING OG SVERTING….

– …glem det.

.

Du kjenner ingen denne (selvsagt karikerte) fremstillingen av en utveksling som har gjentatt seg med jevne mellomrom i den offentlige debatten de siste årene?

Fint.

Og hvis du er jevnlig leser av denne bloggen, så er du trolig også enig i at det er et problem når det å bare påpeke at det finnes visse elementer av rasisme og islamofobi innenfor den større innvandrings/integreringsdebatten, blir møtt med sårethet og anklager om ‘knebling’ og ‘sverting’?

Flott.

Ta da en titt på denne Twitter-debatten (der aller første tweet har blitt slettet i ettertid, men som likevel burde være ganske selvforklarende) – og les så den tenkte dialogen på nytt, men bytt ut ‘innvandringsskepsis’ med ‘Israel-kritikk’ og ‘rasisme’ med ‘antisemittisme’.

Geddit?

 

Kommentér gjerne, selv om du ikke har noe spesielt dypsindig å komme med. E-post adresse er ikke påkrevet.

