Twitter-svar til @aMasvie om selvmord

Denne Twitter-diskusjonen med Andreas Masvie krevde litt mer enn 140 tegn å svare på, så jeg bruker bloggen som et alternativ til TwitLonger:

Jeg klarer ikke å se hvordan du klarer å få det til at jeg «egentlig er enig med» din påstand som jeg opprinnelig siterte. Jeg siterte – som representativt for mitt syn – en tekst som påpeker/fremholder at selvmord ofte bunner i en fortvilelse over (som er noe ganske annet er «forakt for») de spesifikke omstendighetene som preger personens tilværelse. «Listen to someone who is suicidal and you often hear a need for change so important, so indispensable, that they would rather die than go on living without the change.» Men denne endringen behøver slett ikke å handle om noen gjennomgripende, eksistensiell endring i premissene for hele den menneskelige tilværelse, eller i personens metafysiske syn på dette. For mange som begår (eller forsøker å begå) selvmord, kan den endringen som de desperat higer etter være noe så banalt – men samtidig så dyptgripende og uunnværlig – som å finne en meningsfylt jobb, finne vennskap eller kjærlighet, bli frisk av en invalidiserende sykdom, eller slippe ut av en undertrykkende og nedverdigende situasjon.

Dette er noe diametralt forskjellig fra den påstanden som du så lettvint påstår at «vi i hvert fall [kan] bli enige om«: «Som den endelige eskapisme utrykker selvmordet en forakt for livet. Det er en symbolhandling som peker på et større metafysisk univers, et som er nakent og kaldt. Mening er en illusjon, livet en langsom død.» Jeg kan umulig forstå dette (særlig sammen med resten av kronikken) som annet enn en generalisering om at alle selvmord er en reaksjon på selve menneskets lodd – ikke en protest mot de konkrete, håndgripelige manglene og tomhetene i ens eget liv.

For all del – jeg mener selvsagt ikke å underslå at mange selvmord er nettopp et resultat av en slik eksistensiell fortvilelse eller avvisning av livet som sådan. Men det er fullstendig virkelighetsfjernt å benekte at mange selvmord også bunner i et savn over en mening som man føler at kunne og burde være praktisk oppnåelig – og som ofte oppleves som ekstra fortvilende nettopp derfor, fordi man opplever at man ser folk rundt seg som har nettopp det som man selv desperat ønsker seg.

3 kommentarer om “Twitter-svar til @aMasvie om selvmord

  1. Kjære Doremus,

    Takk for at du fortsetter debatten—den er skitten, mørk og vemmelig. Men jeg synes det er litt skuffende at du plukker ut ett sitat og isolerer det fra sin helhet. Dette er intellektuell latskap, og enda verre: intellektuell uredelighet.

    Nåvel, la meg forsøke å vise, som jeg hevder i en av tweetene, at du egentlig er enig med meg når du henviser til teksten ovenfor. Dette skal jeg gjøre (som jeg fortalte i en annen tweet) ved å henvise til den delen av essayet som jeg har kalt «Den ønskelige død». Der fremlegger jeg følgende argument—selve utgangspunktet for essayet:

    (i) Mennesket strever for Perfekt harmoni, og det er rasjonelt;
    (ii) Liv er ikke Perfekt harmoni;
    (iii) Bare død er Perfekt harmoni;
    Ergo Mennesket streber ikke etter liv men død, og det er rasjonelt

    Bekrefter ikke det du viser til nettopp dette? Der hevdes det jo at det er en følelse av disharmoni (som e.g. ditt eget eksempel, mangel på «meningsfylt jobb») som leder til valget om å ta sitt liv. Dette passer som hånd i hanske med premiss (i) og (ii), men enda viktigere: konklusjonen.

    I forlengelsen av dette (som du isolerer for seg selv) for man at dagens allmenne metafysikk (i.e. at mennesket er et resultat av tid, sjanse og materie) verdsetter død høyere enn liv. Det er basert på dette argumentet at jeg hevder at det ligger en «forakt for livet» i dagens metafysikk (livet er jo per se disharmonisk).

    Jeg håper at du kan kritisere helheten i argumentet fremfor å plukke ut enkelte moment fra sin kontekst. Og slik kritikk lytter jeg velvillig til.

    Liker

Kommentér gjerne, selv om du ikke har noe spesielt dypsindig å komme med. E-post adresse er ikke påkrevet.

