Dagens sitat: Peer Sandberg

Dagbladet referer Firdaposten:

I biografien «Mot min vilje – oppklaring av et politisk liv», som Frp-nestlederen ga ut i høst, skriver han om bygda Svelgen i Bremanger i et avsnitt med tittelen: «Måtte bygge skole pga én somalier».

Sandberg påstår at en somalisk kvoteflykting som ankom bygda, søkte familiegjenforening med tre koner og tjueto barn. Situasjonen var fortvilet for rådmannen og kommunen, som måtte bygge ny skole på grunn av somalierens ankomst, hevder han.

Ingenting av dette er imidlertid riktig.

Uriktige påstander

Somalieren, som riktignok har oppgitt at han er far til 22 barn, søkte familiegjenforening med ei kone og elleve barn.

Til Firdaposten oppgir Sandberg at Dagbladet er kilde til opplysningen om at det ble søkt familiegjenforening for tre koner og tjueto barn.

– Ok, da stemmer nok ikke disse opplysningene, sier Sandberg til avisa.

Dagbladet har forøvrig aldri skrevet noe slikt.

– Aner ikke hvor Sandberg tar det fra

Påstandene i boka om om at en fortvilet rådmann måtte bygge ny skole i kommunen, kjenner ikke rådmann i Bremanger kommune Tom Joensen seg igjen i. Til Firdaposten sier han:

– Jeg aner ikke hvor Sandberg har informasjonen fra. I forbindelse med bosetting av somalieren i Svelgen uttalte jeg til media at det var utfordrende å finne egnede bosteder, meg jeg har aldri laget et slikt drama ut av dette.

Faktum er, ifølge NAV-leder Anita Solheim Steinset, at kommunen aldri har bygget noen ny skole, og det verken er eller har vært planer om å bygge skole eller bygge på den eksisterende.

– Det skulle nok ha stått «måtte ha», sier Sandberg til Firdaposten, som mener at de som leser boka «forstår poenget mitt».

– Jeg ser ikke bort fra at dette kunne skjedd i en kommune, dersom tilstrekkelig mange ble bosatt, sier han.

Og «det kunne ha skjedd» er et argument som også har blitt brukt av Sandbergs navnebrødre:

ÅSE

O, din fandens reglesmed;
kors og kors, hvor du kan lyve!
Remsen, som du kommer med,
minds jeg nu at jeg har kjennt
som en jente på de tyve.
Gulbrand Glesne er det hent,
– ikke deg, du -!

PEER GYNT

Meg, som ham.
Slik kan mer enn en gang hende.

ÅSE

Ja, en løgn kan endevendes,
stadses op med brask og bram,
klædes i en nygjordt ham,
så dens magre skrot ej kendes.
Det er det, som du har gjort,
laget alt så vildt og stort,
uglet ut med ørnerygge
og med alt det andet stygge,
løyet ligt og uligt væk,
skrønet ind slig måløs skræk,
at en kendes ej ved tilsidst,
hvad en længst har hørt og vidst!

One thought on “Dagens sitat: Peer Sandberg

Kommentér gjerne, selv om du ikke har noe spesielt dypsindig å komme med. E-post adresse er ikke påkrevet.

